Thursday, 20 November 2014

Skylappjenta

Eventyret om rødhetter er brukt i filmen ved den måten av at handlingen i skylappjenta og Rødhette har en og samme handling bortsett fra slutten av skylappjenta og Rødhette hvor skylappjenta forlater bestemoren sin og at Rødhette blir reddet kjært opp av magen til ulven på slutten av eventyret av jegeren som finner ulven hjemme hos bestemoren til Rødhette. Mannen i skylappjenta skal da forestille den onde ulven som var en av de tingene som Rødhette måtte se seg for på vei til bestemoren sin.

 
Propps funksjonsanalyse
Propps eventyrfunksjoner er fulgt i kortfilmen skylappjenta på den måten av at innledningen blir fulgt opp på med at jenta forlater hjemmet for og dra til sin bestemoren sin og at hun ikke skulle bruke så mye tid på andre ting som å se seg rundt i alle kriker og kroker, som også da var et forbud hun fikk fra moren sin om og gjøre men som ble brutt da hun bestemte seg for å plukke blomster for bestemoren sin, etter som hun kom lenger i skogen så klarer hun da og møte på den taxisjåføren som da skaffet seg opplysninger og hva hun skylappjenta skulle og hvor hun skulle og på den måten så har han da fått opplysninger om sitt fremtidige offer som blir brukt i Propps eventyr funksjoner og deretter tilbyr mannen seg og kjøre henne dit men som hun hadde lovet moren sin skulle hun ikke gjør annet enn og dra direkte til bestemoren sin så hun sier nei. missgjerningen i historien er da når skylappjenta kjønner at hun blir solgt til en annen mann av sin egen bestemor, en nær beslektning som vil selge henne for penger mot tvangs ekteskap siden taxisjåføren får penger og har hennes pass som gjør det mulig for henne reise fra og til steder med fly.
 
Olriks episke lover
Den første av lovene er innledningsloven, som forteller at eventyr skal begynne med en fast formel, f.eks. det var en gang. Skylappjenta følger ikke denne formelen, ettersom historien starter med henne og moren som krangler – historien hopper direkte inn i handlingen. Loven om handlingsenhet sier at kun nødvendige hendelser og personer skal finne sted. Dette kan vi si er tilfelle med skylappjenta, ettersom det er få personer med, og det er korte, konkrete handlinger.
Utenom i huset til bestemor, så er det kun to og to personer som snakker av gangen – skylappjenta og moren, skylappjenta og taxisjåføren, skylappjenta og nordmannen – dette er totallsloven. Det er slik for at det skal være enkelt å vite hvem som snakker. Motsetningsloven opptrer under samtaler, hvor to personen virker som kontraster mot hverandre. Skylappjenta og taxisjåføren er et eksempel på dette. Taxisjåføren er slu og ond, mens skylappjenta er uskyldig og god.
Tretallsloven forteller at viktige hendelser skal skje tre ganger, hvor spenningen øker for hver gang. Det er vanskelig å finne eksempler på dette i filmen, med mindre man tolker Et eksempel fra film er at skylappjenta møter på tre kulturer. Den pakistanske, den norske og en blanding – hvor hun passet inn.
Loven om bakvekt, det viktigste skjer til slutt, gjelder definitiv. Mot slutten av filmen havner hun i en vanskelig situasjon, hvor hun forlot familien, og ble forlatt av nordmannen. Slik hun løser dette er noe av det viktigste som skjer. I følge Olriks lover skal eventyr ende rolig, helst med en avsluttingsformel, og de må alltid ende godt. Skylappjenta har ikke en avslutningsregle, men resten av hvileloven følger den. Hun har funnet et nytt sted, hvor hun virker glad og rolig.
 
 
Greimas` Aktantmodell
Den siste eventyrteorien kalles for Greimas` aktantmodell. Aktantmodellen består av seks aktanter/deltakere, modellen viser forholdet mellom personene i et eventyr. Hvert eventyr har en hovedperson, som er subjektet (helten). Dette subjektet vil ha et prosjekt som er objektet. Hvert eventyr har også en giver (den som gir prosjektet), en mottaker (den som tar i mot prosjektet), en hjelper (den som hjelper subjektet) og en motstander (en fiende som er i mot subjektet). Aktantmodellen er også en videreutvikling av Propps funksjonsanalyse, som har sju roller.
Her har vi aktantmodellen:
Giver     >>    Objekt     >>  Mottaker
^
Hjelper  >>    Subjekt   <<  Motstander
 
Aktantmodellen i Skylappjenta
Kortfilmen Skylappjenta er basert på eventyret Rødhette hvor hovedpersonen (Rødhette) har fått i oppdrag i å bringe mat til til sin syke bestemor. I kortfilmen, er Skylappjenta subjektet. Skylappjenta har fått et oppdrag i å ta med mat til sin syke bestemor, dette oppdraget er da objektet til gitt av moren som er giveren. På veien møter Skylappjenta Nordman, han er da hjelperen som skal hjelpe subjektet. I huset til bestemoren, møter vi motstanderen som er en taxisjåfør.

- Luis, Sahra & Danny

No comments:

Post a Comment